اخبار
بازدید میدانی دانشجویان پیام نور واحد لواسانات از کلینیک مغز و شناخت

 
دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور واحد لواسانات به همت استاد پندار جاهدعطائیان مدرس این دانشگاه، به منظور آشنایی با چگونگی فعالیت و خدمت رسانی کلینیک فوق تخصصی مغز و شناخت، از این مرکز که در خیابان زرتشت تهران واقع شده است، بازدید کردند. از رییس دانشگاه پیام نور واحد لواسانت دکتر حاتمی و گرمابدری کارشناس مالی دانشجویی آزمایشگاه نیز که در این بازدید حمایت های لازم را به عمل آورند تقدیر می شود.
 
بر اساس این گزارش، دکتر پیمان حسنی ابهریان، رئیس مرکز مغز و شناخت پژوهشگاه علوم شناختی، در تشریح فعالیت کلینیک مغز و شناخت در این بازدید خطاب به دانشجویان گفت: فاز نخست کلینیک مغز و شناخت در دو حوزه شناختی و ارائه خدمات توانبخشی شناختی با هدف ارائه خدمات توانبخشی به کودکان و بزرگسالان در مرداد ماه سال 95، با همکاری و نظارت مستقیم اساتید برجسته این حوزه از دانشگاه های معتبر تهران بویژه دانشگاه علوم پزشکی ایران و پژوهشکده علوم شناختی، راه اندازی شد.
 
ابهریان تاکید کرد: اولین حوزه از این مرکز به بخش نوروسایکولوژی یا عصب روانشناسی اختصاص داشته که در این زمینه با استفاده از تخصصی ترین ابزار، ازعملکردهای شناختی افراد ارزیابی های کاملی صورت می گیرد؛ وضعیت توجه یا حافظه، هوش، توانایی های زبانی- گفتاری، ارتباطات اجتماعی، ارزیابی های روانشناسی یا سایکومتری مثل عملکردهای خلقی، وضعیت اضطراب و ... نیز بررسی می شود.
وی با اشاره به بخش سوم از حوزه ارزیابی در کلینیک مغز و شناخت ادامه داد: خدمات این مرکزدرزمینه‌های «تقویت توجه و تمرکز»، «حافظه و اختلالات کهولت»، «تصمیم گیری و عملکردهای اجرایی شناختی»، «مدیریت هیجان»، «استفاده از تکنولوژی حقیقت مجازی (ویرچولال رئالیتی) در توانبخشی شناختی» و سایر اختلالات است؛ در بخش الکتروفیزیولوژی، با دقیق ترین ابزارها، عملکرد کمی و کیفی مغز از طریق تست، نوار و نقشه مغزی مورد بررسی قرار می گیرد.با ارزیابی امواج مغزی درنقاط مختلف مغز، مقایسه امواج دو نیمکره و امواج بخش قدامی و خلفی مغز می توان بسیاری از اختلالات و مشکلات را تشخیص و درمان کرد.
ابهریان، متخصص علوم اعصاب شناختی در مورد خدمات بخش های دیگر کلینیک افزود: درمان بیماری های مرتبط با حوزه مغزو شناخت ازجمله بیماری های اعصاب و روان، اضطراب، افسردگی، بیماری های خلقی، روان پریشی، روان نژندی و ... با رویکرد شناختی در این مرکز انجام می شود. در این زمینه از دارو درمانی، مشاوره و روان درمانی بهره گرفته شده و در عین حال، از تکنیک های علوم اعصاب شناختی همچون روش های بازخورد زیستی بیوفیدبک، بازخورد عصبی نورو فیدبک، روش های تحریک الکتریکی یا مغناطیسی مغزی استفاده می شود.
وی اضافه کرد: برای مثال با مراجعه فردی که از بیماری وسواس رنج می برد، درمان همه جانبه و چند بعدی (مشاوره ورفتار درمانی، دارو درمانی و ناروتراپی) بر روی این فرد صورت گرفته تا فرد به شرایط عادی باز گردد. درمان رفتارهای اعتیادی مثل اعتیاد به اینترنت، بازی های رایانه ای، بیش خوری، اعتیاد جنسی، قمار و ... از جمله رفتارهای اعتیادی هستند که در مورد آنها اقدامات درمانی صورت می گیرد.
 بر اساس این گزارش، دانشجویان این دانشگاه از بخش های مختلف این مرکز بازدید کرده و از نزدیک با آزمون های توانبخشی حافظه، سنجش متغیرهای شناختی و ... آشنا شدند.

بر اساس این گزارش، فاز نخست "کلینیک مغز و شناخت" در دو حوزه توانمند سازی شناختی و ارائه خدمات توانبخشی شناختی در کنار سایر خدمات توانبخشی به کودکان و بزرگسالان فعالیت دارد. ارائه خدمات روانسنجی و روانشناختی، توانسنجی و توانبخشی شناختی، مغز و اعصاب و اعصاب و روان مهم ترین برنامه های کاری این مرکز است.
"کلینیک مغز و شناخت" با همکاری و نظارت مستقیم اساتید برجسته این حوزه از دانشگاه های معتبر تهران بویژه دانشگاه علوم پزشکی ایران و پژوهشکده علوم شناختی، راهبری و هدایت می شود.
 
امتیاز دهی